Forskelligt rod med stort og småt...

fredag den 24. august 2012

Forandringer - En anmeldelse af Kirsten Ahlburgs nye bog

Jeg har været så heldig at få tilsendt et eksemplar af Kirsten Ahlburgs nye bog, "Forandringer", som er hurtigt slugt på en aften eller to.

Historien i "Forandringer" er på mange måder næsten så banal, at det gør lidt ondt at læse den. Men kun fordi den handler om så letgenkendelige følelsesmæssige udfordringer og frustrationer, at jeg vil gætte på at ikke en eneste kvinde vil kunne læse den uden at tænke... "Dér har jeg også været"... eller... "Dér ku' jeg også lande en dag",... og som sådan synes jeg at det banale får sin berettigelse.

En kvinde, lidt over de halvtreds, gennemlever en periode i sit liv, hvor alt præges af opbrud, løsrivelse, tab og... kort sagt... forandringer. Af den store slags. Dem vi allesammen møder en del af, før eller siden.
Uden at røbe for meget af selve handlingen her, vil jeg afsløre at bogens jeg-fortæller kommer hele følelsesregistret igennem.

Personligt savnede jeg dog lidt, under læsningen, at der blev kradset ned til de lidt dybere lag. Ikke kun hos hovedpersonen, men også de mennesker hun gennemlever disse store livsomvæltninger med. Jeg sad lidt med fornemmelsen af at læse en midtvejskrise-case eller et skoleeksempel på hvordan uventede omstændigheder kan tvinge os ud af tryghedens ramme og derud, hvor vi ikke har andet valg end at gøre status og finde nye veje. Forfatteren skildrer en masse følelser, men forholder sig ikke rigtigt til dem. Måske helt bevidst, udømmende og for at provokere læseren til selv at afgøre hvad der er rigtigt eller forkert, retfærdigt eller uretfærdigt osv.

Jeg ville rigtig gerne give en bog, som denne her, topkarakter, fordi jeg synes dens valg af temaer er både væsentlige og vedkommende. Mine forventninger blev desværre kun indfriet til en 7'er på en 10-skala.

Men god læselyst og bestem selv!

Du kan endda være heldig at vinde bogen hos Blogkvinder40+ lige nu!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar