Forskelligt rod med stort og småt...

onsdag den 15. december 2010

Til alle med hjul...

Foto: Shelby Tanner (Flickr)
Vi er jo visse... eller i hvert fald undertegnede..., som har et lettere anstrengt (ok, fobisk) forhold til det at bevæge sig i trafikken på (eller i) noget der bevæger sig, omgivet af MASSER af andre, som også bevæger sig! Ikke fordi det ikke er smart og alting...., man kommer jo både hurtigere frem og hjem, ... bagagen bli'r båret for én..., og på en god dag, kan det endda føles helt rart. Rytmen, en venlig brise i håret, følelsen af at være enormt effektiv, økonomisk og sund på én gang...osv.
Men.... det jeg personligt har svært ved at overskue i konceptet "kørende trafik" er selve idéen om at mange bevæger sig uafhængigt af hinanden, i forskellig fart, forskellige typer af køretøjer... og ikke mindst... med meget forskellige opfattelser af hvad der forsvarligt, smart... eller for den sag skyld tilladt.
I dag så jeg f.eks. en bilist kværne flabet hen over kantsten og køre 20-25 m på cykelstien i høj fart, for at komme forbi en forankørende bil, i forsøget på at nå et grønt lys forude. Hvad bilisten ikke så, eller gad at tage sig af, var at han kværmede direkte ind foran en lille dreng, som kom cyklende på netop denne cykelsti og blev presset ud i et dramatisk (og helt sikkert uventet) sidelæns styrt, lige ned i en stor isdrive.
Få sekunder efter var han oppe at stå igen, så sig forskrækket og fortumlet omkring, tog sig til albuen og havde tydeligt slået sig, men kastede sig tappert op på cyklen og ræsede videre før jeg ku' nå derhen for at hjælpe ham.

Lad os bare sige, at oplevelser som den sgu' ikke ligefrem skaber tryghed eller tillid til/blandt trafikanter, vel?... Og uanset om bilisten så nåede hvad han skulle, eller havde 94 dårlige undskyldninger klar i ærmet..., jeg er ligeglad! Det kan bare ikke blive mere pinligt eller forkert...., og hvor er jeg dog ked af at den lille dreng sku' opleve det!...Han var endda udstyret med både hjelm, refleksvest og lys på cyklen efter alle kunstens regler...., og alligevel var det åbenbart ikke sikkert nok!
Hmmm... ironisk nok mødte jeg lidt senere (og netop i dag) dette billede i min Google reader...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar